Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, May 3, 2011

Membebel atau Mendiamkan diri?

Bukan niat untuk membuka kisah kehidupan rumahtangga. Cuma sekadar coretan untuk dikongsi bersama.

Sabtu lepas, masa aku ngan suami dalam kereta on the way ke kuantan, tiba-tiba terkeluar topik perempuan yang suka membebel/berleter. So, of course masing-masing akan cuba menangkan gender masing-masing. Husband kata, kadang kalau dah sifat perempuan tu memang suka berleter, akhirnya akan menyebabkan suami tu malas nak cakap banyak dan lebih mendiamkan diri. Then, aku jawab... kalau tak nak isteri berleter, kenalah sama-sama menjaga kebersihan rumah, kemaskan apa yang patut, kesimpulannya...'ringan tulang' untuk membantu isteri menguruskan rumah tangga. Kalau isteri sorang je yang sibuk mandikan anak, memasak, kemas rumah, tidurkan anak... sedangkan suami duduk depan TV tengok citer best, layan game... ataupun tidur...mestilah isteri akan mula membuka mulut untuk berleter sebagai tanda protes kerana penat mengerjakan perihal rumah sorang diri sedangkan bukan ke tanggungjawab tersebut harus dipikul bersama.

Suami aku ada kata.. kadang suami ni bukannya tak nak tolong isteri, cuma bila ada perkara yang ditolong tu tidak memuaskan hati si isteri, isteri pun tetap akan merungut dan berleter... jadi jalan yang terbaik ialah duduk diam dan jangan tolong apa-apa.. Aku akui kata-kata suami aku tu. Sebab kadang aku pun macam tu juga (tapi tidaklah selalu). Peringatan untuk kaum isteri, kalau suami kita dah ringan tulang nak tolong tu, sepatutnya kita memuji dia..masakkan yang sedap, dan apa-apa yang bersesuaianlah. insyaAllah suami secara automatik akan menjadi 'ringan tulang' untuk membantu isteri dalam banyak perkara. Apa yang aku biasa dengar.....isteri mesti akan kata 'alah...pandai ke buat tu? jap lagi tunggang langgang semua benda' (*Peringatan untuk diri sendiri). So, automatik suami jadi malas dah nak tolong kita.

Aku bukalah satu cerita kat suami aku... dulu masa aku sewa rumah bujang ngan kawan-kawan kat johor, tuan rumah aku ni dia serahkan rumah yang kitaorang sewa tu kat anak perempuan dia yang 2 orang ni. Satu tu dah kahwin dan ada 2 orang anak tapi dah pun bercerai, satu lagi masih bujang. So, satu hari tu akak yang dah berkahwin tu dia cerita kat aku & the geng tentang macam mana dia dan suami boleh bercerai. Kitaorang takda tanya pun, tapi dia yang nak cerita. So, tadah jelah telinga mendengar cerita dia tu. So, dia kata...ex-suami dia ni dulu kalau balik kerja, bukak baju then letak je kat mana-mana yang dia suka walaupun akak tu dah sediakan bakul untuk letak baju kotor...lepas tu lepak kat depan TV macam raja. Mula-mula akak tu tegur elok lagi...tapi lama-kelamaan suami dia takda inisiatif untuk berubah dan tetap macam tu. Jadi...ada satu hari tu, suami dia balik kerja dan macam biasa letak baju kerja kat atas sofa...seluar atas lantai... Akak ni dah naik angin, terus gumpal baju dia tadi dan lempar ke laman rumah. Masa tu tengah hujan. Pastu suami ni pergi ambik balik lalu terjadilah pergaduhan yang besar. Akak tu kata itulah punca mereka bercerai. Hurm.....my husband terdiam masa aku cerita tu, pas tu dia kata "kenapa sampai macam tu? patutnya cakap jelah...ini sampai bercerai berai!" Ha.... ini bermakna berleter itu adalah lebih baik daripada membuat perkara yang macam tu. Yelah...sampai boleh bercerai. Teruk kan? Suami aku kata...oh kenakan abang yer? takdalah... sekadar bercerita untuk bersama-sama kita fikirkan dan muhasabah diri.