Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, March 14, 2011

Fully Breastfeed...Alhamdulillah

Kalau dari awal kita dah berniat, insyaAllah akan diberi kemudahan dan petunjuk jalan. Masa bersalinkan Alisha dulu, aku sgt-sgt frust sebab tak dapat BF sepenuhnya. Susu memang banyak, cuma sebab ada sekali tu terpaksa bagi dia susu botol lepas aku kena warded sebab kena 'blood patch' - side effect dari cucuk epidural masa caeserean. Lepas isha dah kenal botol susu, terus dia tak nak BF. Sedih sangat....At last aku terpaksa lupakan niat untuk BF isha. Susu pun kering dengan sendirinya...

Masa aku mengandungkan Asyraaf, susu dah start keluar since pregnant 4 bulan yang menguatkan lagi semangat aku untuk fully BF nanti. Sebelum bersalin tu aku dah beli siap-siap Spectra Handy Manual Pump sebagai persiapan kalau-kalau aku dapat fully BF Asyraaf. Alhamdulillah...susu memang banyak. Aku dapat fully BF dia since dia lahir sampailah sekarang. Dari segi cara-cara untuk fully BF bagi ibu yang bekerja tu banyak aku tanya pada kawan-kawan dan buat research kat internet. Alhamdulillah... sekarang ni dah dekat sebulan aku bekerja dan masih dapat fully BF utk Asyraaf. Kalau nak dikatakan penat tu memanglah...tapi dalam masa yang sama rasa seronok bila dapat bekalkan susu sendiri untuk keperluan anak instead of bagi susu formula. Lagi satu, macam satu pengalaman baru yang mencabar bagi ibu yang bekerja...


Ni routine harian aku untuk bekalan Asyraaf ke rumah pengasuh:



Biasanya malam sebelum tidur tu aku akan keluarkan stok susu dari peti sejuk beku dan masukkan ke dalam besen kecil, letak botol berisi susu dan letak air sikit. Then, pindahkan ke bahagian sejuk yang biasa.

Sebaik bangun pagi, aku akan keluarkan susu yang aku rendam malamnya untuk di 'transfer' ke dalam botol.

Ni susu yang dah siap di 'transfer' ke dalam setiap botol ikut sukatan keperluan Asyraaf bagi sekali minum. Sebelum tu, aku dah goncang dulu untuk ratakan lemak susu dengan air.

After that aku akan label setiap botol tersebut dengan nombor mengikut susunan dari susu yang terawal aku pam hingga susu yang paling terbaru supaya senang pengasuh nak ambik bila nak bagi Asyraaf.


Taraa....susu yang dah ready untuk dibawa ke rumah pengasuh...

TQ ALLAH...

No comments:

Post a Comment